SAVANT † 2022-09-01
Foto:
"Det är min grej tror jag, att jag bryr mig."

Imorgon spelar Kite på Operan i Stockholm, så jag tog ett snack med bandets manager Adam Börjesson som nyligen gick från artistbyrån Jubel för att satsa på sitt egna skivbolag Astronaut.

Vi satt på Hus7 när Adam berättade om hur det gick till när han blev Kites manager och varför han startade Astronaut. Spelningen på Operan hade nyss annonserats och jag kan tänka mig att det för Adam var blandade känslor, men jag blev väldigt inspirerad av att lyssna till en person som kör sin grej, även om det är lite läskigt.

Hur kom det sig att du startade Astronaut Recordings?

— Tanken med Astronaut är väl egentligen helt enkelt att jag har en massa kompisar som gör grym musik, och som är värda att uppmärksammas. Så då tänker jag att jag gärna hjälper till med de bitarna som jag har blivit lite bra på, men som artister överlag inte tycker är så himla kul. Så att de kan fokusera på att göra bra musik. Det som händer annars är att de gör det dåligt på egen hand, alternativt går till något annat bolag som också gör det dåligt, och som dessutom kostar pengar. Nu låter det lite som att jag hatar på alla bolag, och det gör jag väl kanske lite. Men alla är såklart inte dåliga. Bara de flesta. Men jag medger gärna att jag också är dålig, men inte SÅ dålig.

Jag vet inte men det känns bara som att väldigt få typ.. bryr sig? På riktigt bryr sig. Det är min grej tror jag, att jag bryr mig.
Vad är det som är så dåligt då?

— Jag vet inte men det känns bara som att väldigt få typ.. bryr sig? På riktigt bryr sig. Det är min grej tror jag, att jag bryr mig. Om man tänker på det så är det egentligen två grejer man behöver kunna för att bli bästa managern eller labeln i Sverige; att bry sig och att vara pyttelite smart. Eller inte ens det egentligen, bara inte vara osmart. Men det misslyckas de flesta med tycker jag.

Vilka artister jobbar du med och hur hjälper du dem?

Astronaut är framförallt ett management, men också label, lite beroende på vilket upplägg som passar bäst för artisten. På managementsidan jobbar jag just nu enbart med Kite, och på labeln jobbar jag med Kulma, Domus och Ljung.

Domus ft. Ljung. Foto: Kim Wijk

Hur ser dina dagar ut? Vad jobbar du med just nu?

— Just nu jobbar jag väldigt mycket med Kites konserter på Operan, det tar en del tid då jag också projektleder kolossen. Det är lite ett annat universum att jobba mot den typen av institutioner än vad det är att jobba i en ”pop-kontext” kan man väl säga. Men nu ska allt vara på banan tror jag..

Sen har jag också släppt fantastisk musik senaste veckorna, både nytt album med Kulma och en låt med Domus där Ljung gästar.
Och nästa vecka kommer en ny Ljung-singel, svinkul!

Så vi tog en kaffe, jag Kitte och Nicko, och pratade lite högt och lågt, sen ringde Kitte typ dagen efter och sa 'vi kör', haha.
Hur kom det sig att du började jobba med Kite?

— Jag har varit ett fan länge, men vi började inte jobba ihop förrän i våras. Jag kände Kitte lite sedan tidigare genom Thobias Eidevald (ena halvan av Domus) och vi har gaddat oss ett par gånger ihop hos Robert (Hurula). Så vi tog en kaffe, jag Kitte och Nicko, och pratade lite högt och lågt, sen ringde Kitte typ dagen efter och sa "vi kör", haha.

Kite på Slaktkyrkan 2019. Foto: Per Norman

Snart spelar Kite på Operan. Vill du berätta något om det? Hur känns det?

— Det känns såklart fantastiskt att de är up-and-running igen. De är världens finaste och ödmjukaste människor, så jag gör mitt bästa för att skapa möjligheter för dem att göra precis vad de vill. Då blir det bäst.

De är världens finaste och ödmjukaste människor, så jag gör mitt bästa för att skapa möjligheter för dem att göra precis vad de vill. Då blir det bäst.
Jag såg att du letade efter en gammal kopiator till ett "finkulturellt ändamål" nu i dagarna. Vad var tanken med den och fick du tag i någon?

— Haha jasså du noterade den efterlysningen... Jo men vi jobbar med en kille som heter Andreas Nilsson på den här konserten, han har ansvar för hela visuella inramningen och är geniernas ultrageni. Han spelade även i Silverbullit förut – vilket jag tycker är tufft. Så för mig är det superviktigt att inte bromsa honom överhuvudtaget om han får feeling på något, vill han ha en kopiator från -88 eller en yuccapalm eller fyra Pentium 386or så vill jag se till att han får det. Jag har precis skickat ett bud till Fredhäll för att plocka upp kopiatorn förresten, så det löste sig.

Kan du nämna något om vad vi kan förvänta oss av spelningen?

— Förväntningar på spelningen ska jag nog inte säga så mycket om, men det kommer bli väldigt, väldigt bra. Och livsfarligt för de på scenen..

No items found.
Följ vår kanal på YouTube för att se fler SAVANT Live Sessions.
Följ vår spellista, SAVANT Musikradar, för att upptäcka ny musik

Du kanske även gillar

No items found.
No items found.

Fortsätt läsa