Foto:
Kristofer Hedlund
Mörk stad: Önskekväll i 50 nyanser av svart

En Halloween-goodie bag med mörka praliner: Mini-festivalen Mörk Stad bjöd på både bokrelease, skivsläpp och en mäktig lineup med både nya och gamla favoriter.


När en av våra favoritklubbar Darkroom ordnar en minifestival så sparas det inte på krutet. Förutom den välbekanta (och älskade) rököverdosen på Hus 7 säkrade kvällens DJs (DJ BATCAT m fl) stämningen för den svartklädda publiken mellan gigen. Den här typen av mini-festivaler där lineupen bjuder på 4-5 band inom samma genre är sann vardagslyx. Måtte det fortsätta att arrangeras liknande event framöver!


Postpunk-favoriterna The Exploding Boy har fem fullängdsalbum och en imponerande turnéerfarenhet i bagaget. Det är dessutom en av sångarna som skrivit boken som releasas och som gett namn åt kvällen (‘Mörk stad’ - post-apokalyptisk sci-fi om Stockholm). Och Hus 7 är verkligen perfekt backdrop för låtarna som kunde vara (kanske är) scoret till boken. The Exploding Boy är ett band i genren som kanske allra bäst klarar balansakten mellan nostalgi och egenart.

The Exploading Boy. Foto: Darklark


Kaos (Kristian Oscarsson, syntar och Eva Kaxe (sång) bröt av med syntpop enligt gammalt hederligt 80-talsrecept. Evas stabila röst tycks perfekt pitchad för genren t ex i fina ‘Scream in silence’.


Den mullrande rösten är perfekt för dystopin i musiken och dessutom levererar han branschens coolaste signaturposer. En ren knock-out helt enkelt.
Henric de la Cour. Foto: Lovisa Beck

Kvällen hade många höjdpunkter, men en definitiv sådan var Henric De la Cours set. Han brukar alltid vara bra, men nu var det snudd på magi. Han ägde scenen, luften och publiken i ett hundraprocentigt flow. Den mullrande rösten är perfekt för dystopin i musiken och dessutom levererar han branschens coolaste signaturposer. En ren knock-out helt enkelt. (På scen förstärkt av bl a tungviktare som Camilla Karlsson från It’s For Us och Christian ‘Kitte’ Berg från Kite).

Katharina Nuttall. Foto: Lovisa Beck


En annan höjdpunkt var ikonen Katharina Nuttall som återtog scenen efter flera års frånvaro. Nuttalls låtar är mer lågintensiva än övriga artisters, vilket kvällen som helhet vinner på. Och hennes ikoniska röst (tänk Marianne Faithful eller PJ Harvey, men mjukare) har en mäktig intensitet som ger rysningar även i Hus 7’s lite knepiga ljudmiljö. Ett kompetent band backar upp och extra dramatikpoäng till gitarristen Linus Andersson som avverkar en hel stråke mot sin gitarr (!). Setet innehåller bl a vackra ‘Place of Hope’ från första skivan, men också av två mäktiga nya låtar vilket höjer förhoppningen att det kan vara nya släpp på gång från henne. 

A Projection. Foto: Kalle Christiansson (Popfotografi)
A Projection manglar ut det ena mörka anti-sömnpillret efter det andra och det är ingen som står still i slutet av setet.

Kvällen avslutas med ett generöst och ösigt set av skivaktuella A Projection (release på just Mörk Stad). Bandet bygger sig ett allt större revir i postpunk-genren och även om albumen har en stabilt hög lägstanivå, så är det live det riktigt lyfter på allvar. A Projection manglar ut det ena mörka lyckopillret efter det andra och det är ingen som står still i slutet av setet.

Följ vår kanal på YouTube för att se fler SAVANT Live Sessions.
Följ vår spellista, SAVANT Musikradar, för att upptäcka ny musik

Kommande spelningar

Du kanske även gillar

Fortsätt läsa